Opieka prawna

WNIOSEK O PONOWNE PRZELICZENIE EMERYTURY

Wniosek o ponowne przeliczenie emerytury przysługuje osobom, które w momencie składania pierwotnego wniosku nie posiadały wszystkich dokumentów potwierdzających okresy w jakich podlegały ubezpieczeniu, w momencie składania wniosku o przeliczenie wysokości emerytury posiadają dokumenty, które potwierdzają zarobki za lata sprzed przejścia na emeryturę oraz osoby, które po przejściu na emeryturę pracowały lub opłacały składki społeczne.

W przypadku emerytów, którzy kontynuują pracę wniosek można składać co roku.

Nowa kwota emerytury jest przeliczana od miesiąca, w którym został złożony wniosek, co oznacza że nie przysługują wyrównania za okresy przed złożeniem wniosku. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika. Wraz z wnioskiem należy złożyć konieczne do udowodnienia prawa do zwiększonego świadczenia dokumenty np.: potwierdzające okresy zatrudnienia, prowadzenia działalności gospodarczej, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, urlopu wychowawczego lub nauki w szkole wyższej. Mogą to być również inne dokumenty potwierdzające zasadność przyznania emerytury w większej wysokości. Wniosek jest zwolniony z opłat.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien wydać decyzję w terminie 30 dni od złożenia wniosku. Jeśli będzie to konieczne, wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia wniosku lub wezwany do wyjaśnienia wątpliwości. Od niekorzystnej decyzji służy odwołanie.

Dodatkowo, jeśli po złożeniu wniosku i przeliczeniu wartości emerytury okaże się, że wartość emerytury będzie mniejsza, to świadczenie będzie wypłacane w dotychczasowej wysokości.